Gaat Menen mee in het verzet tegen responsabiliseringsbijdrage?
20 Februari 2026
De responsabiliseringsbijdrage is misschien geen sexy onderwerp, maar ze heeft wél een grote impact op onze gemeentefinanciën.
Verzet Stad Menen zich tegen de Federale Regering?
De responsabiliseringsbijdrage is misschien geen sexy onderwerp, maar ze heeft wél een grote impact op onze gemeentefinanciën.
Tijdens de gemeenteraad van 4 februari vroeg Groen of Stad Menen zich zou aansluiten bij het verzet tegen de plannen van de federale regering. Die plannen, gelanceerd door minister De Wever, zouden opnieuw extra middelen verschuiven naar de grootste steden. Ter illustratie: Antwerpen ontvangt vandaag al vijf keer meer per inwoner dan Menen.
De responsabiliseringsbijdrage die wij betalen voor de pensioenen van statutaire ambtenaren drukt zwaar op onze begroting. De federale regering besliste onlangs om die bijdrage gedeeltelijk te verlichten, maar enkel voor steden met meer dan 100.000 inwoners. Middelgrote steden en gemeenten – zoals Menen – blijven volledig in de kou staan, terwijl ook wij geconfronteerd worden met sterk stijgende pensioenlasten.
Verschillende steden bereiden daarom juridische stappen voor tegen deze ongelijke regeling. Groen vraagt dat Menen zich hierbij aansluit. Enerzijds om het gezamenlijke protest te versterken, anderzijds om druk te zetten op de partijbesturen van CD&V en Vooruit via hun lokale schepenen. We weten dat N-VA geen bezwaar heeft tegen het verder verhogen van Vlaamse en federale middelen voor Antwerpen. We hopen dat het Grondwettelijk Hof, of zelfinzicht van CD&V en Vooruit deze plannen tegengaat.