Is Menen wel klaar voor de elektrische auto?

20 Augustus 2020

Is Menen wel klaar voor de elektrische auto?

Is Menen wel klaar voor de komst van de elektrische wagen? Dat onze toekomst bestaat uit groene en elektrische wagens, daar twijfelt niemand meer aan. Ieder jaar stijgt het aandeel elektrische wagens in België sterk, dat zal de komende jaren blijven gebeuren, en binnen 20 jaar worden ze de norm ipv de uitzondering: Vanaf 2035 zal enkel nog verkoop van elektrische wagens toegestaan worden in Europa. De kostprijs voor elektriciteit tov benzine/diesel is ongeveer de helft per gereden kilometer. De aanschaf is nu nog duur, maar wordt ieder jaar goedkoper. De revolutie komt er sowieso, er kan enkel nog discussie zijn of dit binnen 5, 10 of 15 jaar zal gebeuren. Willen we tegen dan er klaar voor zijn, dan moeten er nu al ‘kleine’ aanpassingen gebeuren aan de infrastructuur. Want elektrisch laden gaat iets trager dan tanken. In plaats van een paar tankstations waar men even stopt zal opladen moeten gebeuren wanneer er wordt geparkeerd. Via elektrische laadpalen dus. Stad Menen opende in juni de nieuwe parking van het woonzorgcentrum Ceres in Lauwe. 31 parkeerplaatsen, 0 laadpalen (en spijtig genoeg ook geen overdekte fietsstallingen). Raadslid Karolien Poot kaartte dit aan op de gemeenteraad van 1 juli. Wij vinden het niet logisch dat bij de aanleg van nieuwe openbare parkeerplaatsen geen rekening wordt gehouden met wat de toekomst brengt. Wij vinden dit een gemiste kans. Het antwoord van Schepenen Renaat Vandenbulcke en Patrick Roose was het volgende: De bouw van WZC Ceres is al een oud dossier. De plannen van Ceres waren al gemaakt en zijn dus niet aangepast aan de evolutie die intussen heeft plaatsgevonden. Er is volgens het stadsbestuur genoeg aanbod in de buurt en in de toekomst wordt dat aanbod groter. Er wordt wel bekeken met Fluvius waar de laadpalen optimaal kunnen gebruikt worden. Zo tevreden zijn we niet met dit antwoord: Al een oud dossier…. De aanleg van de parking is pas enkele maanden geleden aangevat, en grond- en elektriciteitswerken waren er nog in 2019. Een stadsbestuur met een duidelijke visie kon gekozen hebben om de plannen aan te passen   Er is volgens ons stadsbestuur genoeg aanbod in de buurt…… er zijn 3 laadpalen in Lauwe. 10 in totaal in Menen. Misschien genoeg voor nu, maar heel weinig gezien de evolutie die er zit aan te komen. Er zou op z’n minst bij een nieuwe parking rekening kunnen gehouden worden en voorzien dat in de (nabije) toekomst laadpalen kunnen geplaatst worden.   Het is niet omdat er nu te weinig vraag is naar laadpalen dat dit binnen 5 jaar niet het geval zal zijn. Als stad draag je een voorbeeldfunctie en moet je inwoners stimuleren om te kiezen voor groener vervoer. Als je dan een parking aanlegt waar geen laadpalen (of een betere fietsenstalling) staan, dan ben je niet vooruitziend en geef je weinig kansen aan inwoners.   In de toekomst worden er meer laadpalen voorzien….. Is dat zo? In het meerjarenplan komt het woord laadpaal, laadinfrastructuur, elektrische wagens geen enkele keer voor.   Het stadsbestuur trekt niet de kaart van ‘groener’ vervoer met de aanleg van deze parking. Naast het gemis aan laadpalen, zijn ook de fietsenstallingen ondermaats. Kiezen voor een elektrische wagen en de fiets wordt alleszins op deze manier niet gestimuleerd.